Reklama
  • Czwartek, 14 lutego 2013 (15:31)

    Menu na dobry humor malucha

Brokuły ułatwią zasypianie, porcja ryby poprawi nastrój. Odpowiednio dobrane posiłki pomogą dziecku zachować dobre samopoczucie o każdej porze dnia.

Odpowiednia ilość serotoniny sprawia, że dziecko ma dobry nastrój, jest odporne na zmęczenie i ból.

Reklama

Twoja pociecha chodzi często naburmuszona? Denerwuje się, gdy nie umie sobie z czymś poradzić?

Nowa zabawka czy słowa otuchy od mamy poprawiają humor. Jednak jeśli pocieszenie jest chwilowe, być może humor dziecka psuje... zła dieta.

Za mało serotoniny

Dzieci lubią jeść wciąż to samo, a najlepszym sposobem na podwyższenie wydzielania tzw. hormonu szczęścia jest urozmaicone menu.

Nie powinno w nim zabraknąć produktów zawierających tryptofan (kasze, banany, kakao, ryby), witaminy z grupy B (szpinak, jarmuż, kasze, fasola), selen (pełnoziarniste pieczywo, owoce morza, otręby, mięso, jajka) i witaminę C (owoce).

Nadmiar cukru

Wywołuje wahania nastroju. Po zjedzeniu słodyczy organizm dziecka produkuje tzw. hormony walki – adrenalinę i norarenalinę. Maluch jest aktywny, nawet nadpobudliwy.

Gdy poziom cukru spada, pojawia się znużenie. Słodkie najlepiej dawać dziecku jako deser po obiedzie. Będą wtedy miały mniejszy negatywny wpływ na nastrój malucha.

Za dużo soli

Gdy dziecko chrupie słone paluszki i chipsy, żąda od mamy dosalania potraw, może też ciągle chcieć mu się pić. Spragnione będzie podenerwowany i drażliwy.

Spróbuj zastąpić sól w potrawach ziołami, np. estragonem, a paluszki z solą – posypanymi sezamem.

Śniadania z solidną porcją energii

Powinny zawierać produkty pełnoziarniste (kaszę, brązowy ryż). Zawarty w nich błonnik będzie regulował stopniowe przyswajanie składników odżywczych. To uchroni dziecko przed wahaniami nastroju.

Ryż na mleku Do 250 ml mleka wsyp 3 łyżki ryżu i gotuj na małym ogniu, aż zgęstnieje. Dopraw cynamonem i miodem. Obierz jabłko, pokrój w plasterki i wymieszaj z ryżem.

Jajko sadzone - na patelnię z odrobiną oleju wbij jajko. Prze łóż je na talerz, gdy tylko białko się zetnie. Posyp szczypiorkiem. Do tego pół grahamki z marga ryną i surówka ze startych rzodkiewek wymieszanych z jogurtem naturalnym.

Kasza jaglana z bakaliami 3 łyżki kaszy zalej wrzątkiem (proporcje 1:3). Gotuj na ma łym ogniu, aż kasza wchłonie całą wodę. Do kaszy dodaj pół łyżeczki masła lub oleju, 2-3 orzechy włoskie, kawałek banana, suszoną morelę, odrobinę świeżego imbiru.

Obiadowe dania ułatwiające koncentrację

Obiad z porcją rozmaitych warzyw oraz mięsa lub ryby sprawi, że maluch łatwiej się skupi i nie będzie zmęczony.

Klopsiki z kolorowym purée

Zrób kuleczki z mielonego mięsa drobiowego, gotowanej marchewki i jajka. Wrzuć je do bu lionu. Ugotuj z klopsikami ziemniak oraz marchewkę. Zmiksuj je na gładką masę. Na talerz nakładaj purée za pomocą szprycy do kremu, robiąc z niego kolorowe kwiatuszki.

Krupnik z kaszą jaglaną

Ugotuj bulion na włoszczyźnie i kawałku piersi kurczaka. Wyjmij warzywa i mięso, wrzuć pokrojone ziemniaki i kaszę jaglaną. Gotuj do miękkości, na koniec dodaj kawałki marchewki i kurczaka. Przed podaniem posyp natką.

Łosoś z warzywami

Rybę ugotuj na parze albo upiecz w folii w piekarniku. Na jarzynkę ugotuj brokuł i podduś pokrojony w krążki por. Podaj z brązowym ryżem. Posyp wa rzywa łyżką pokruszonej fety.

Kolacje, które wyciszą

Lekki posiłek ułatwi wieczorne wyciszenie. Składniki zawierające tryptofan o tej porze dnia stymulują produkcję melatoniny – hormonu na dobry sen.

Sałatka makaronowa

Pół szklanki ugotowanego makaronu wymieszaj z łyżką ugotowanego wcześniej zielonego groszku, posiekaną natką pietruszki oraz łyżką jogurtu naturalnego.

Z szynki wykrój kilka rybek (np. za pomocą foremki do ciastek) i dodaj do sałatki.

Omlet ze szpinakiem

Na łyżeczce oleju uduś garść szpinaku (może być mrożony). Przypraw gałką muszkatołową. Roztrzep jajko, dokładnie wymieszaj z 2 łyżkami mleka i łyżką mąki. Usmaż omlet na odrobinie oleju. Przełóż szpinakiem. Do picia kawa zbożowa na mleku.

Potrawka z kurczaka

Pół piersi kurczaka pokrój drobno, zalej szklanką bulionu wa rzywnego. Dodaj pokrojone w kostkę marchewkę, ziemniak i pomidor bez skórki. Duś na małym ogniu. Podaj z ugotowaną wcześniej kaszą jęczmienną. Do picia ciepłe mleko z kostką gorzkiej czekolady.

Sposób na apetyt

Właściwe menu to dopiero połowa sukcesu. Trzeba jeszcze sprawić, by dziecko je polubiło. A Jeżeli nie ma ochoty na jedzenie, nie biegaj za nim z talerzem i nie przeciągaj posiłku na pół dnia.

Pamiętaj o podstawowej zasadzie: od ciebie zależy, co dziecko je, ale to ono decyduje, ile. Po pół godzinie schowaj jedzenie i poczekaj 3-4 godziny. Po tym czasie maluch na pewno odzyska apetyt.

Nie dawaj między posiłkami słodyczy. Słodki to smak bardzo intensywny. Dlatego dzieci, które jedzą dużo cukru, nie lubią np. warzyw. Ich zdaniem są pozbawione smaku.

Tekst: Iwona Milewska

Olivia

Zobacz również

  • Składniki na 5-6 porcji Na ciasto: 35 dag mąki pszennej, 2 dag świeżych drożdży, 2 łyżki oleju, 1 łyżeczka cukru, 160 g letniej wody, ¾  łyżeczki soli. Ponadto: 60 dag mrożonego szpinaku, 2-3... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.