Reklama
  • Środa, 7 października 2009 (15:44)

    Pożywne śniadanko dla malucha

Co, oprócz buziaka, warto dać dziecku na "dzień dobry"? Zdrowy i smaczny posiłek, który dostarczy brzdącowi energii na cały dzień.

Zdjęcie

Śniadanie ma dostarczyć smykowi substancji odżywczych /poboczem.pl
Śniadanie ma dostarczyć smykowi substancji odżywczych
/poboczem.pl
Pewnie nieraz słyszałaś, że śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. To prawda, ponieważ dostarcza organizmowi substancji odżywczych i energii potrzebnej do rozruszania ciała i umysłu. Maluchy, które otrzymują rano (nie później niż 1 godzinę po przebudzeniu) porcję czegoś wartościowego, są bardziej aktywne i lepiej sobie radzą z codziennymi wyzwaniami, np. podczas zajęć w przedszkolu.

Gdy malec nie zje śniadania lub dostanie je za późno, może stać się ospały, marudny i nieskory do zabaw, bo jego organizm zacznie obniżać metabolizm, by oszczędzać energię. Śniadanie ma dostarczyć smykowi substancji odżywczych, ale nie może być zbyt obfite, by maluch nie chodził do południa z "ciężkim brzuszkiem".

Reklama

Zdaniem specjalistów ten posiłek powinien stanowić ok. 25 proc. wartości energetycznej całodziennego menu. W przypadku malca w wieku 6-12 miesięcy oznacza to 1/4 z 700 kcal, czyli 175 kcal, z kolei u 1-3-latka - 1/4 z 1000 kcal (250 kcal), a u 4-6-latka - 1/4 z 1400 kcal (350 kcal). Śniadanie nie może też być zbiorem przypadkowo dobranych produktów. Szkrab powinien otrzymać posiłek wartościowy, sycący, a zarazem lekkostrawny. Sprawdź, co warto podać malcowi na różnych etapach rozwoju...

Pyszne co nieco dla niemowlęcia

W 1. roku życia dzieci najczęściej jadają mleko z piersi lub mieszankę modyfikowaną (często bywa ona zagęszczoną kaszką). To posiłek najzdrowszy dla malucha, gdyż dostarcza mu energii i zaspokaja głód. Warto jak najwcześniej zadbać o różnorodność potraw i podawać malcowi (po 6. miesiącu) różne kaszki, np. owsiankę, kaszkę mleczno-wielozbożową, kukurydzianą, ryżową z jabłkami, gruszkami, owocami leśnymi, malinami.

Można też dodawać do nich świeże owoce (zgodnie z kalendarzem żywienia). Po 11. miesiącu warto zaproponować dziecku pierwszą kanapkę - np. plasterek delikatnej bułki z masłem i twarożkiem.

Nasza propozycja: Kaszka ryżowa z brzoskwinią Podduś w garnku obraną ze skórki i pokrojoną na cząstki brzoskwinię (możesz dodać 2 łyżki wody). Ugotowany owoc zmiksuj lub przetrzyj przez sitko. W miseczce przygotuj porcję kaszki ryżowej na mleku modyfikowanym i nałóż na wierzch przygotowane owoce. Podawaj na ciepło. Kaszkę ryżową możesz zastąpić kaszą manną.

To polubi głodny dwulatek

Po 1. urodzinach możesz śmiało wzbogacić śniadaniowe menu malucha. Twój brzdąc może już spróbować kanapki z żółtym serem, a także serkiem homogenizowanym czy twarożkiem. Gdy skończy 18 miesięcy, możesz pokusić się także o przygotowanie dla niego sałatki warzywnej z niewielką ilością fety.

W zestawie śniadaniowym dla malucha może się znaleźć twarożek ze śmietanką, koperkiem, szczypiorkiem i ogórkiem plus kromka grahama z masłem, a do popicia kakao. Spróbuj też podać smykowi jedną kanapeczkę z mięsem indyka z dodatkiem ogórka kiszonego i kiełków, a drugą z masłem i dżemem własnej roboty (do popicia lekko osłodzoną herbatkę miętową). Dwulatek z apetytem zje także płatki kukurydziane na mleku modyfikowanym z dodatkiem kawałków kiwi lub banana.

Nasza propozycja: Zielona sałatka Wymieszaj w miseczce ugotowane i pokrojone w kostkę ziemniaki, marchewkę i jajko. Dodaj obranego i pokrojonego surowego ogórka, rzodkiewkę oraz jabłko. Połącz składniki z 2 łyżkami jogurtu i łyżeczką majonezu. Przed podaniem posyp sałatkę świeżym koperkiem i kiełkami. Podawaj z grzankami na ciepło i herbatką owocową.

Coś dla trzylatka i starszaka

Dziecku w tym wieku możesz już przygotowywać zupy na bazie mleka krowiego (3,2 proc. tłuszczu), a także dodawać do potraw produkty uznawane za silniej uczulające, jak miód. Maluchowi powinna smakować np. owsianka osłodzona miodem i kromka chleba z masłem, polędwicą, pomidorem. Możesz też podać malcowi kanapkę z sardynkami lub łososiem, a do tego pomidorki koktajlowe, rzodkiewki i owoce plus kawę zbożową z mlekiem.

Nasza propozycja: Zapiekane babeczki Pokrojoną w kostkę wędlinę, rzodkiewkę, ser żółty i szczypiorek wymieszaj z surowym jajkiem. Masą wypełnij papierowe foremki na mufinki i wstaw na 10 minut do piekarnika (nagrzanego do temperatury 180oC). Upieczone babeczki podaj na liściu sałaty z cząstkami pomidora i małą kajzerką.

Do picia przygotuj kakao. Śniadania 4-, 5-latka mogą być jeszcze bardziej różnorodne. Choć na talerzu starszaka muszą się znaleźć wszystkie składniki takie jak w menu młodszego malca, do wyboru masz więcej produktów, bo starszy przedszkolak może jeść wszystko, co zdrowe oraz lekkostrawne.

Mam dziecko

Zobacz również

  • Składniki na 5-6 porcji Na ciasto: 35 dag mąki pszennej, 2 dag świeżych drożdży, 2 łyżki oleju, 1 łyżeczka cukru, 160 g letniej wody, ¾  łyżeczki soli. Ponadto: 60 dag mrożonego szpinaku, 2-3... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.