Reklama
  • Poniedziałek, 12 sierpnia 2013 (14:05)

    Przysmaki z owocami dla dziecka

Jabłka, maliny czy gruszki możesz podawać dziecku na surowo lub zrobić nich pyszne potrawy. Oto kilka podpowiedzi.

Dzieci zazwyczaj chętniej jedzą owoce niż warzywa z uwagi na ich słodki smak. Warto jednak zadbać o to, by owocowe menu malucha było jak najbardziej różnorodne. Malec powinien jadać owoce codziennie. Każdego dnia możesz więc podać mu je w nieco innej formie.

Sycące kaszki

Reklama

Zawierają węglowodany złożone, które są doskonałym źródłem energii dla maluszka. Jeśli niemowlęciu podasz kaszkę z owocami, będzie jeszcze bardziej sycąca oraz smaczniejsza.

Przygotuj ją tak jak zwykle (według przepisu podanego na opakowaniu) i dodaj do niej owoce, np.: jagody, poziomki, maliny albo banana pokrojonego na małe kawałki.

Możesz również zmiksować ananas z jogurtem i polać nim kaszkę. W zależności od rodzaju owoców, które dodasz do kaszki, taki posiłek podaje się dziecku od 5. miesiąca lub później.

Zdjęcie

dr inż. ANNA STOLARCZYK,  dietetyk z centrum zdrowia dziecka /Mat. Redakcyjne
dr inż. ANNA STOLARCZYK, dietetyk z centrum zdrowia dziecka
/Mat. Redakcyjne

Pożywne kisiele

Dzieci je uwielbiają. Ale te, które są dostępne w sklepach, zawierają dużo sztucznych substancji. Dlatego lepiej rób je sama ze świeżych owoców.

Jeśli chcesz przygotować taki kisiel, trochę mąki ziemniaczanej rozprowadź w zimnej wodzie. Wlej ją do wrzątku, cały czas mieszając. Następnie dodaj rozgniecione jagody lub ugotowane jabłka.

Ponownie zagotuj, cały czas mieszając, aż potrawa zacznie gęstnieć. Do przygotowania kisielu zamiast wody możesz też użyć mleka modyfikowanego.

Wystarczy tylko przyrządzić odpowiednią ilość mieszanki zgodnie z przepisem podanym na opakowaniu, a następnie połączyć ją z pozostałymi składnikami.

Mleczne koktajle

Jogurt oraz kefir naturalny są bardzo zdrowe. Zawierają naturalne bakterie, które ułatwiają trawienie i przyswajanie składników odżywczych.

Są najlepszym źródłem wapnia w diecie, dostarczają też witamin: A, D, B12 i kwasu foliowego. Jednak mimo tylu zalet zdrowotnych ani jogurt naturalny, ani kefir nie należą do lubianych przez dzieci produktów spożywczych.

Można jednak przekonać do nich malucha, proponując te napoje w wersji owocowej. Dodaj do nich pokrojone albo zmiksowane truskawki, maliny, gruszki lub jagody. Taki mleczny napój z dodatkiem owoców doskonale orzeźwi malucha, da mu zastrzyk energii i witamin.

Delikatne musy

Do ich przygotowania możesz użyć przecieru z surowych lub ugotowanych owoców. Jeżeli zdecydujesz się na to drugie rozwiązanie, wybierz jabł ka i śliwki. Rozgotuj je i przetrzyj przez sitko.

Natomiast jeśli mus ma zawierać przecier z surowych owoców, najlepsze będą: truskawki, poziomki, maliny, dojrzałe brzoskwinie i morele. Po przygotowaniu przecieru namocz w zimnej wodzie żelatynę.

Gdy napęcznieje, podgrzej ją do wrzenia i wymieszaj z lekko osłodzonym przecierem owocowym. Dodaj ubitą pianę z białek (jeśli dziecko nie jest uczulone na jajka), wymieszaj.

Mus możesz podawać malcowi udekorowany owocami lub wykorzystać go do smarowania naleśników, omletów, racuchów, dodać do ryżu lub kaszki.

Lekkie suflety

Są to lekkostrawne, słodkie desery, które podaje się na ciepło. Aby je przygotować, zrób przecier z owoców – świeżych albo z kompotu (np. jabłek, truskawek).

Następnie ubij na sztywno pianę z białek, dodaj odrobinę cukru i taką „kołderką” przykryj przetarte owoce. Całość przełóż do foremek i zapiecz w piekarniku.

Soczyste sałatki

Są dzieci, które nie akceptują konsystencji niektórych owoców. Ananas, świeże figi, melon, granat, gruszki, a nawet pomarańcze mogą być dla nich za twarde albo zbyt włókniste.

Jeśli twój smyk należy do tego grona, przygotuj mu sałatkę z takich owoców, krojąc je na drobne kawałeczki. Wymieszaj owoce i polej je zmiksowanymi truskawkami.

Domowe galaretki

W gotowych galaretkach są barwniki i aromaty, dlatego lepiej samemu przygotować taki deser. Porzeczki, maliny lub jagody umyj i usuń z nich szypułki. Przetrzyj owoce przez sitko. Do powstałego przecieru dolej trochę wody. Zagotuj całość, dodając odrobinę cukru.

W międzyczasie namocz żelatynę w zimnej wodzie, rozpuść ją i ugotuj. Połącz ją z sokiem z owoców, przelej do miseczek i włóż na jakiś czas do lodówki, by stężała.

Galaretkę serwuj z bitą śmietaną oraz świeżymi owocami. To idealny deser na letnie dni: nie tylko smaczny, ale też bardzo sycący – dostarczy maluchowi dużo energii.

Kolorowe naleśniki

Maluchy zwykle jedzą je z serem lub z cukrem. Ale do naleśników można też zrobić pyszne nadzienie owocowe. Umyte i pozbawione pestek lub szypułek śliwki, truskawki czy morele podsmażaj na patelni, aż będą miały konsystencję dżemu. Powstałą masą posmaruj naleśniki.

Na każdy owoc przychodzi dobra pora

Pierwszy owoc, który pojawia się w menu dziecka, to jabłko. Możesz je podać niemowlęciu po 4. miesiącu. Z innymi owocami trzeba trochę poczekać.

Sprawdź, w którym miesiącu życia możesz podawać maluszkowi różne owoce tak, by było to dla niego bezpieczne.

● Od 5. miesiąca: jagody, arbuz, jeżyny, maliny, porzeczki.

● Od 7. miesiąca: gruszki, agrest, morele, brzoskwinie, śliwki, winogrona.

● Od 10. miesiąca: banany, kiwi, pomarańcze, grejpfruty, ananas.

● Powyżej roku: truskawki, czereśnie, wiśnie, mandarynki.

Co zrobić, by owocowe posiłki miały dużo wartości odżywczych?

Przede wszystkim powinniśmy wybierać dojrzałe owoce i dokładnie myć je pod bieżącą wodą. Jabłka, gruszki, morele czy brzoskwinie trzeba obierać cienko i robić to tuż przed krojeniem, tarciem, gotowaniem czy smażeniem. Jeśli zaś chcemy ugotować owoce, należy włożyć je na chwilę do wrzątku i przykryć pokrywką.

Konsultacja: dr inż. Anna Stolarczyk, dietetyk z Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie. Tekst: Blanka Wolniewicz.

Mam dziecko
Więcej na temat:dziecko | dzieci | przysmaki | z | jogurt | jogurt

Zobacz również

  • Składniki: 1 szklanka mleka, sól, 2/3 szklanki mąki pszennej, 1/2 łyżeczki cukru waniliowego, szczypta proszku do pieczenia, 1 jajko, masło, świeże lub suszone owoce do dekoracji. więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.